דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הילד שלי לא חברותי 

מאת    [ 02/06/2011 ]

מילים במאמר: 367   [ נצפה 2020 פעמים ]

הילד שלי לא חברותי

במפגש ראשון בקליניקה עם זוג הורים, הועלתה בעיה שהוגדרה על ידם כי בתם הבכורה (7) איננה חברותית בהשוואה לבנם הצעיר (5).
ההורים ציינו כי בדרך החינוך שלהם ילדיהם מקבלים כל מה שהם מבקשים ולעיתים רחוקות ביותר ילדיהם נתקלים בסירוב מצד ההורים לבקשותיהם.
הקושי עלה בבית הספר, חברותיה לכיתה של הבת, נמנעות מלשתף אותה במשחקים ובמפגשים שונים, כן צוין על ידי האם כי בתה איננה יודעת מהן הסיבות להתנהגות זו כלפיה ואף היא עצמה לא מבינה מדוע.
הילדה סיפרה שבביקורי חברות בביתה, אין הן חולקות משחק או משחקות לפי תור, אלא שיש לה משחקים כפולים לשחק בהם עם החברות המבקרות בביתה.
הסתבר כי תפיסת העולם של האם יצרה את המצב בו היו לבתה משחקים כפולים, כך לדעתה "כולם מרוצים" ולאף אחד לא חסר באותו הרגע אף משחק, אף אחד לא מתוסכל וכך ישמר השקט היחסי והסטטוס קוו. אנו מזהים התנהגות כזאת אצל הורים לילד בכור כשלהורים עדיין אין את הניסיון איך להתנהל בדרך המותאמת לילדם בפן הרגשי והחברתי.
הילדה הוסיפה כי חברותיה לא מוכנות ללמוד ממנה חוקי משחק "חדשים" שהיא מכירה(הן מבינות שהיא המציאה כללים המתאימים לה ללא קשר לכללי המשחק) ולכן היא נמנעת מלשחק איתן.
על פניה ניכר עצב רב שהציף רגשות של בלבול ותסכול, אכן הילדה לא הבינה את מצבה החברתי ולא היה לה מושג כיצד לפעול באופן מותאם. הילדה הציגה בקליניקה התנהגות טבעית בכך שלא יכלה להכיל "הפסד", והנאתה ממשחק היתה מוגבלת רק לניצחון ועליונות/שליטה. מכך ניתן להבין בבירור היה כי לילדה אין כמעט כישורים חברתיים בסיסיים כמו לשתף חברים , לשתף פעולה, לחלוק, לדעת להתפשר ולוותר, להנות ממשחק גרידא, ולפיכך היא מנותקת ומרוחקת חברתית, פקשנות הסיטואציות החברתיות שלה אינו תואם מציאות.
לאחר מספר מפגשים טיפוליים התנהגותיים והדרכת הורים שינו ההורים את גישתם ועמלו כדי לעזור לבתם לשנות את הרגליה.
בשיחת הסיכום עם ההורים הובן כי הפער בהתנהגות בין ילדיהם נובע מכך שעם בנם הצעיר תפיסתם החינוכית היתה שונה והם לא פירשו משחקי ילדים בצורה של שתלטנות ואגרסיביות אלא זרמו עם מה שהציעו הבנים בינם לבין עצמם כמו גם על בנם הזכר הם סמכו שידע להתמודד. בעוד עם בתם הם דאגו יותר והיו עסוקים בהגנת יתר.
חשוב, לשים לב מתי שריוני ההגנות בהם אנו משתמשים כדי "להגן" על ילדנו הופכים להיות בעוכרינו וכן כי בעצם פעולת ההגנה בה אנו נוקטים, אנחנו יוצרים מצב הפוך לגמרי מכוונתנו הטובה וגורמים לילדנו להיפגע באופן ישיר. 
 

ד"ר שרון בר 
מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב